Op
4 Augustus 1973 werd op Radio Noordzee Internationaal
Top 50 nummer 124 uitgezonden, gepresenteerd door Ferry
Maat. In de LosGoud uitzendingen van 6, 9,
13
en 16
Augustus 2007 kon je deze hele Top 50 nog een keer terughoren, gepresenteerd
door Ben Meijering. Door die programma’s zat
informatie over de groepen en artiesten, evenals lokaal nieuws verwerkt
En
hier vind je nog wat advertenties uit Augustus 1973
De
uitzendingen van 6 en 13 Augustus waren van 20:00 –
21:00 en die van 9 en 13 Augustus van 18:00 – 19:00. LOS Radio zendt uit op de 107.5 MHz
via de ether en 102.4 MHz via de kabel.
Zo zag de Top 50 er toen uit, links de voorkant,
rechts de achterkant.
|
|
Hieronder kun je foto’s en artikelen vinden uit
de Muziek Expres-sen, Muziek Parades en Poptelescopen
die rond de zomer van 1973 uitkwamen.
De voorpagina
van de Muziek Parade van Augustus 1973
Albert Hammond’s eerste liefde was de muziek
Hij belandde in
Marokko, waar hij als 14 jarige de kost verdiende door in kleine clubs te
zingen en grapefruits te oogsten. Toen hij 15 was nam hij
zijn eerste plaat op, die 2 eigen geschreven liedjes bevatte in de stijl van
Buddy Holly. Muziek werd Albert's eerste liefde, hoewel hij er nauwelijks geld aan
verdiende.
Berooid keerde hij
dan ook op 16 jarige leeftijd naar Gibraltar terug waar hij een eigen rock
& roll band formeerde. De groep speelde op vele
talentenjachten in Europa en bij Albert's moeder
thuis staan nog steeds de vele trofeeën die de groep in die tijd in de wacht
wist te slepen. Op een gegeven moment echter wilde Albert
iets anders gaan doen en richtte met een ander lid van de groep het duo Albert & Richard op Ze
maakten een tournee door Europa, namen wat platen op, speelden in een paar Beatlesachtige films en werden lid van een vereniging waar
ze zongen en sketches opvoerden. Bovendien danste Hammond solo in het ballet 'Billy the Kid'. Het duo Albert & Richard ging ter
ziele en Albert stond wederom op een nieuwe weg van
zijn leven. Hij kwam in aanraking met Mike Haziewood en ging samen met hem aan het componeren. In 1968
leverde hen dat een onderscheiding op voor hun song 'Little
Arrows' (Leapy Lee) en in dat zelfde jaar kregen ze ook nog een
onderscheiding voor 'Gimme Dat Ding' (Scaffold).
Zijn 'FREE ELECTRIC
BAND' heeft zich een plaats in de hoogste regionen van de vaderlandse
hitlijsten weten te veroveren.
Voordien hadden de
meeste mensen nog nooit van hem gehoord, maar desondanks is Albert
Hammond geenszins een nieuweling aan het popfirmanent.
Albert Hammond werd geboren in Gibraltar. Toen hij
8 jaar was namen zijn oom en tante hem voor het eerst van zijn leven mee op
reis. Deze reis maakte zoveel indruk op Albert, dat
hij 6 jaar later besloot op eigen houtje de wereld in te trekken.
Ondanks de grote hit
die hij op het moment met zijn 'FREE ELECTRIC BAND' heeft is Albert vast besloten zijn partner Mike
Haziewood niet in de steek te laten. Wanneer z'n zangcarrière toevallig niet dat wordt waar hij op
rekent, heeft hij altijd nog iets op terug te vallen. Wat ons betreft mag zijn
zangcarrière evenwel nog heel lang duren.
Albert
naar Sopot Na het daverende sukses van de Buffoons met My Girl Donna, heeft Albert West zich op een ander oudje uit het
sentimentenarchief gestort: Ginny Come Lately. Een hit van Brian Hyland uit de late jaren
vijftig. Albert gaat dit jaar naar het festival in Sopot en het zou helpen als hij daar in de prijzen viel. Albert West is een bewonderaar van The Byrds, Flying Burrito Brothers en Dillard & Clark o.a. En dat
is de laatste tijd steeds meer te merken aan zijn repertoirkeuze.
Wat ons betreft wordt Ginny Come Lately een suksesvolle greep van Albert
West. |
|
Het
zijn gouden tijden voor Cindy & Bert
Het gebeurt niet al
te vaak dat de Nederlandse hitparades bestormd worden door zangduo's, afkomstig
uit Duitsland. Het in Volklingen-Saar wonende
echtpaar Cindy & Bert is dat wèl
gelukt! Met de superknaller 'Immer Wieder Sonntags'
deden ze oneindig veel Nederlanders een groot plezier, blijkens
de voortreffelijke verkoopcijfers die de plaat inmiddels behaalde.
Maar ook in eigen
land doen Cindy & Bert het uitstekend. Zo'n slordige 500.000 exemplaren gingen er daar al over de
toonbank en de plaat is gewoonweg niet uit de hitlijsten weg te sláán. Pikante
bijzonderheid is wel dat het nummer niet geschreven is door een Duitse
componist, maar door onze eigen 'oerHollandse' Dries
Holten, bij velen beter bekend als Andres
van het duo Sandra & Andres. Dankzij de
bemoeienissen van Ferrie Wieneke
kwam het nummer bij Cindy & Bert terecht en daar
hoeft Dries niet rouwig om te zijn, gezien de suksessen
die 'Immer Wieder Sonntags' inmiddels
behaalde. Ook het arrangement van deze compositie was bij Ferrie
Wieneke in uitstekende handen. Hij tekende trouwens
ook voor diverse stukken op de nieuwe Cindy & Bert-LP, die onlangs gereleased
werd.
GEEN NIEUWELINGEN
Cindy & Bert zijn beslist geen nieuwelingen in
het vak. Vele jaren geleden al trokken ze samen met een orkestje door
Duitsland, vooralsnog zonder veel sukses te behalen.
Dat werd anders toen ze op een goeie dag aan een
songfestival mee mochten doen èn .. . wonnen! Er werden vrijwel onmiddellijk enige TV-optredens gepland, terwijl ze binnen de kortste keren in
de platenstudio belandden. Een paar titels van de eerste Cindy
& Bert-platen: 'Caesar und
Cleopatra', 'Ich Fand Eine Hand' en 'leder Braucht leden'. Allemaal redelijk goed verkopende produkties. De grootste klapper - we zeiden het al eerder -
was echter 'Immer Wieder Sonntags'.
FANCLUBS
Het inmiddels beroemd geworden duo heeft fanclubs in diverse
delen van Duitsland, die er stuk voor stuk naar streven de populariteit van Cindy & Bert te vergroten. Tja mensen, het zijn gouden
tijden voor het sympathieke tweetal en we zijn reuze
benieuwd hoe hun nieuwste single 'Ich Komm' Bald Wieder' het bij ons èn onze Oosterburen zal gaan doen ...
Het
liefst wil ik gezien worden als een Leonard Cohen
„We brengen easy rock-muziek, het swingt meer dan het rockt. Je hoeft naar
ons niet ingespannen te luisteren; als je gewoon relaxt, pakt onze muziek je
vanzelf. Hoe vaak is het al niet voorgekomen, dat groepen met een sterkte van
1000 watt of meer de mensen gewoon de zaal uitblazen? Na zulke oorverdovende
toestanden komen wij graag op het podium. De hele sfeer verandert dan op slag
en wij strelen als het ware ieders oren. Iedereen vindt dat een herademing en
dat is ons geheim. De mensen hoeven wij niet te vermaken, ze moeten zichzelf
terugvinden in onze muziek."
GEEN SINGLES
Het gaat nog steeds
bergopwaarts met Colin Blunstone,
zonder iets bijzonders te doen groeit zijn aantal fans met de dag. Zonder een
bijzondere act, zonder ruige nummers, zonder aparte outfit
maakt hij het met rustige nummers en een hijgende stem. Niet omdat Colin daarmee indruk wil maken, maar gewoon omdat hij
tijdens het zingen verkeerd ademhaalt.
In ieder geval
vinden zijn toehoorders dat geen enkel bezwaar, maar eigenlijk juist een groot
pluspunt. Niet alleen zijn muziek is zeer rustig, z'n
hele karakter straalt rust en genegenheid uit. Singles maakt hij niet, want als
die niet hoog in de commercie-lijsten komen, is het
een flop. En Colin maakt geen platen uit commercieel
oogpunt. Daarom houdt hij het op elpees en z'n platenmij weet daar de juiste nummers voor singles uit te
halen. De singles van Colin, die sinds het begin van
dit jaar hoog genoteerd zijn geweest komen van de Ennismore-elpee:
'I don't believe in Miracles', 'Andorra', 'I want some
more' enz.
Al het succes en de
steeds groter wordende bekendheid heeft voor Colin
wel nadelen. Hij heeft nl. een grote hekel aan reizen
en dat moet hij nu steeds meer gaan doen. Met welk vervoermiddel hij ook reist,
zo gauw het
vertrokken is, is Colin ook
vertrokken. Met andere woorden, dan is hij in slaap gevallen. „Het is wel erg
hoor, daardoor heb ik de mooiste natuurgebieden van de wereld gemist. Toen we
over de Alpen, de Himalaya en de Rocky
Mountains vlogen bijv. zat
iedereen de pracht van deze gebieden gade te slaan, terwijl ik met een weinig
gesnurk m'n aanwezigheid kenbaar maakte." Colin zit liever in Europa (het vasteland) dan in Engeland.
De maand juli heeft hij bijv. weer in ons landje
doorgebracht met een optreden in Sarassani op Texel
(12 juli) en op het Midsummerpopfestival in Mierlo (de 14e).
DE BLUNSTONES
„Ik wil niet graag
'n David Cassidy worden of
zoiets, .. nee, die tijd hebben we gehad, het liefst wil ik gezien worden als
'n Leonard Cohen of zo.
Weinig mensen weten hoe Leonard eruit ziet of wat hij
doet, maar iedereen praat met ontzag over hem en terecht. Ik wil de
geschiedenis in gaan als een zanger, niet als schrijver, want in die branche
zal ik toch wel niet veel bereiken." Colin is
hier weer bescheiden, zoals gewoonlijk, want op de laatste elpee 'Ennismore'
heeft hij negen nummers zelf of in samenwerking
met anderen geschreven. Hij heeft ook een eigen begeleidingsgroep, waar hij erg
tevreden over is. Het zijn Derric Griffiths
(gitaar), Jim Toomey
(drums), Terry Poole (bas)
en Pete Winfield (piano).
De Blunstones zouden we ze kunnen noemen. Het is de
derde formatie waar hij mee werkt sinds 'Say you don't mind'
maar hij heeft volledig vertrouwen in deze mensen en dat moet een van de
redenen zijn waarom het nu zo goed gaat. Colin is
druk bezig met z'n derde solo-elpee. De opnamen vinden
plaats in de Abbey Road studios, volgens Colin de beste
studio's die er zijn.
De opnamen duren
daar altijd wel erg lang, maar dat komt omdat Colin
net als Cat Stevens, die daar ook altijd opneemt en
zelfs dezelfde manager heeft, alles tot in de uiterste perfektie
wil doen. De fanclub van Colin Blunstone
in Nederland zit in Haarlem op de Kleverparkweg 82.
„Alles gaat erg goed, ik ben gelukkig omdat ik omringd ben door mensen, die
volledig vertrouwen in mij hebben en dat is zeer belangrijk!"
David Cassidy uit de Partridge Family
Het ziet er naar
uit, dat David Cassidy na
vier jaar filmen de Partridge Family
gaat verlaten. Zijn succes is nu zover gestegen, dat hij geen teevee-serie meer nodig heeft om als zogenaamde popster
bekendheid te krijgen. Hij is nu in het werkelijke leven 'n popfenomeen, dat in
de serie nauwelijks te evenaren is. Maar het is natuurlijk wel de serie
geweest, die hem groot gemaakt heeft. David is nu met
z'n vierde reeks Partridge Family-opnamen bezig. Inmiddels
gaat de Amerikaanse televisie vast uitproberen of de serie zonder David maar met Danny in de
hoofdrol, mogelijk is. Vanaf september gaat men op elke zaterdagmorgen
proefdraaien met een tekenfilm van de Partridge Family zonder zoon Keith. De
gewone series, dus nu nog met Keith, gaan gewoon door
op de vrijdagavond. De toekomst van de Familie Patrijs wordt dus wat onzeker.
104 AFLEVERINGEN
Het vervaardigen van
één aflevering van de Partridge Family
duurt vijf dagen. Elk jaar worden er 26 shows gemaakt en na de 13e show heeft
iedereen een maand vakantie. Vorig jaar ging David in
die tijd naar Engeland, zodat hij uitgeput weer aan het werk moest. Maar dat
zal hem dit jaar niet gebeuren, want dan gaat hij op vakantie naar z'n landgoed van 560 hectare op een van de Hawaiieilanden. Aan het eind van dit jaar heeft David dus in totaal 104 shows gemaakt. Als we dan nog
bedenken dat hij tussendoor en in de weekends platen moet opnemen, concerten
moet geven en zelfs toernees moet doen, dan wordt het
heel duidelijk dat David keihard
moet werken. Z'n dagindeling is dan ook niet bepaald
rooskleurig. Van half acht 's morgens tot half zeven 's avonds vertoeft hij in'
de filmstudios in Burbank
en van daaruit gaat hij naar de opnamestudios.
Doordat allerlei vrienden hem vroegen 'daar eens wat te komen drinken' of 'dat
eens te komen bekijken' en David, goed als hij is,
elk aanbod aannam, was hij nooit voor half twee 's nachts thuis. Dat ging op
den duur niet meer en nu zorgt hij er wel voor elke avond om half twaalf thuis
te zijn.
AANGENAAM.. .
PATRIJS
David maait altijd het publiciteitsgras voor de
voeten van de overige Family-leden weg. Laten we ze
eens voorstellen. Mrs. Partridge
is in werkelijkheid Shirley Jones,
de stiefmoeder van David. Ze heeft al heel wat musical-, film- en teevee-werk gedaan en is dus niet zomaar de eerste de
beste. Laurie heet in het dagelijkse leven Susan Dey (19). Zij en David zijn niet meer dan goede vrienden. Ze neemt zanglessen
en misschien verschijnt ook van haar binnenkort een zwarte schijf. Ze houdt van
veel muziek, van Bach tot the Band. Danny (11), de grote rakker van de familie, heet eigenlijk Danny Bonaduce. Hij is een
volbloed Italiaan, studeert en is gek op race-fietsen.
Chris (10) wordt gespeeld door Jeremy Gelbwaks. Jeremy drumt en heeft
bijna de zwarte band in karate. Tracy (8) is Suzanne Crough. Ze is gek op
dieren, heeft 6 honden en in de film-opnamepauzes
speelt ze met haar konijntjes.
HOE LANG NOG IN NEDERLAND?
Het grote bezwaar
van David is dat Keith Partridge pas 19 en hij al 23 is. Keith
was oorspronkelijk een vreselijk dom figuur, maar daar heeft David met toestemming van de regisseurs het nodige aan
veranderd. In de afleveringen die David nu opneemt
gaat Keith naar college en beleeft daar allerlei
vrolijke avonturen. De NOS zal binnenkort moeten beslissen of ze nog meer
afleveringen kopen van de Partridge Family. Ze moeten haast wel, gezien de vele Cassidy-fans in Nederland. Tot oktober gaat de Partridge Family op ons scherm in
ieder geval door.
Demis Roussos
zakt van 20 naar 26 met Goodbye My
love Goodbye
The
Osmonds – Going Home
"De buren hebben gevraagd of we willen
vertrekken"
Het valt nog steeds
niet mee aan de top van de popbizniz. Hadden Elvis, Cliff en de Beatles er
moeilijkheden mee, de Osmonds hebben het ook
allesbehalve gemakkelijk. Via de telefoon krijgen ze regelmatig dreigementen,
de jongens (inclusief Jimmy) doen alles aan
zelfverdediging en nu is hun zelfs gevraagd uit Los Angeles
te vertrekken. Maar de Osmonds blijven lachen, in
alle popbladen, op posters en in het dagelijks leven
zijn ze opgewekt en vrolijk alsof er niets aan de hand is. Maar Muziek Expres
weet wel beter.
HET LEVEN OP DE RANCH
Er zijn nog wel
tijden dat de Osmonds weinig last van de buitenwereld
hebben. 0, ja.. op hun ranch in Ogden,
Utah, valt het allemaal best mee. Laten we Jay eens volgen op een rustige dag in de 'Hunter', zo heet het huis waar alle broertjes geboren zijn.
Jay is de eerste die 's-morgens
z'n ogen opendoet. Hij is een van de weinigen in het gezin, die het niet erg vindt vroeg op te
staan. Om 9 uur heeft hij ontbeten en gaat hij kijken of er
nog broers in bed liggen. Donny is dan
meestal. nog in dromenland, maar met een paar kussens
die Jay naar Donny's hoofd
slingert, komt hij gauw weer tot de werkelijkheid. Terwijl Donny
z'n ogen nog uitwrijft, is Jay
al in de tuin om hun Japanse Akita hond, Fuji, uit te laten. Zo tegen elven zijn de broers wel
bereid om een spelletje voetbal of base-balt te
spelen. Om half twee hebben Ma en Marie Osmond de
lunch op tafel. De twee vrouwen maken meestal het eten zelf klaar. Jay is gek op hamburgers, chocolade-milkshakes
en natuurlijk jus d'orange. 's-Middags
duikt Jay meestal de muziek-kamer
in om te drummen, te zingen, wat saxofoon en banjo te spelen. Daarna draait hij
wat platen, Led Zeppelin, Beegees, Sly and the Family Stone of de Carpenters. Als Jay 's-avonds met 'n meisje
uitgaat, dan gaat hij naar een van de beste shows of restaurants, om er zeker
van te zijn niet herkend te worden. Om half twaalf staat hij te gapen naast z'n bed en enkele minuten later valt hij in slaap.
VLUCHTEN NAAR LONDEN
De Osmonds gaan zo goed als zeker in
Londen wonen. Een en ander zal definitief worden geregeld als ze in
augustus/september Engeland en Europa aandoen. Waarom eigenlijk? Donny: „We zitten natuurlijk wel erg goed in Los Angeles, de plaats van de muziekbizniz
in Amerika, maar voor de mensen die bij ons in de buurt
wonen is het minder prettig. Onze fans maken het
hen wel erg moeilijk. Als er geen opnamen zijn, wonen we in Utah
en daar wordt momenteel ook een studio gebouwd, maar de Osmond Ranch ligt erg
ongunstig. Na Los Angeles is Londen
de wereld-muziek-stad, dus willen we ons daar
vestigen". Alan gaat verder: „We zijn
door onze fans al in heel wat conflicten terecht gekomen. Bij een bepaalde
gelegenheid moest zelfs de brandweer erbij komen om meisjes te redden die met
touwen onze appartementen probeerden te bereiken en halverwege niet meer voor
of achteruit konden. We hebben constant 12 veiligheidsmensen in dienst als we
in LA wonen. En nu hebben alle buren ons een verzoekschrift gestuurd of we
alsjeblieft ergens anders willen gaan wonen". „Dan is er ook nog zoiets
als privacy", vervolgt Donny, „we kunnen
tegenwoordig onmogelijk uitgaan zonder herkend te worden, het is niet zo dat we
onze fans niet waarderen, maar er zouden zo ongelukken kunnen gebeuren. Met ons
net zo goed als met hen".
DONNY'S LEVEN BEDREIGD
Het kost de Osmonds vaak moeite een hotel te krijgen. Ook in Londen. De
eigenaars zijn veel te bang dat fans de boel gaan afbreken. En als ze in een
hotel worden toegelaten, moeten ze beloven geheim te houden waar ze zitten,
anders worden ze zonder pardon weer op straat gezet. Het telefoonnummer van de fam. Osmond wordt elke week veranderd en toch wordt Donny's leven meermalen via de telefoon bedreigd. De hele
groep heeft karate geleerd voor zelfverdediging, ze hebben allemaal de blauwe
band en Jimmy heeft de paarse. Ze willen zo gauw
mogelijk de zwarte halen. Volgens Donny is deze
Japanse kunst ook goed voor hun bewegingen op het podium. Betere beheersing van
de spieren. De Osmonds beweren in Engeland
minder moeilijkheden te krijgen dan in Amerika,
maar elke keer als ze in Londen zijn, worden ze achterna gezeten door groepen
meisjes, die vaak hun schuilplaats nog eerder gevonden hebben dan menig
journalist. Eenvoudige dingen als van de auto naar de deur van hun
verblijfplaats te lopen, zijn voor de Osmonds vaak
erg gevaarlijk. De laatste keer dat ze in Engeland waren, werden de armen van Donny's lijfwacht bijna uit de kom getrokken. De
Nederlandse fans zijn niet zo hysterisch. Toen The Osmonds
voor het laatst in Nederland waren maakten ze midden op straat voor het NOS
complex gewoon wat foto's, voor hun familie-album
blijkbaar. Geen fan maakte het hen toen lastig. Waarschijnlijk was de
geheimhouding tot in de finesses geregeld.
HET PLAN
Het zijn allemaal
dingen waar de Osmonds mee leren leven. Hun nieuwe
elpee, die ongeveer gelijk met deze ME moet verschijnen, heet 'The Plan', ook
wel de Osmonds' 'Sgt. Pepper' of de Osmonds' 'Tommy' genoemd, omdat
het een soort rockopera is, die gebaseerd is op hun leefwijze en dan zijn we
dus weer bij het Mormoonse geloof. Jeweetwel, geen alcohol, niet roken enz., zelfs geen Cola,
omdat daar coffeine in zit. Alan:
„We drinken meestal sinaasappelsap. Ach, het is geen geloof, maar een
levenswijze. We proberen gewoon zo gezond mogelijk te leven. Ik heb per bngeluk wel eens een slok Cola gedronken, nou, ik ben er
echt niet aan doodgegaan". Met deze nieuwe elpee proberen de Osmonds iets van hun gezonde levenswijze op hun fans over
te brengen. Hun laatste single 'Going Home' loopt erg
goed, het Osmond-tijdperk is nog lang niet voorbij.
En wanneer komen ze nu naar Nederland? We kunnen nog niets definitiefs zeggen.
Het is wel bijna zeker, dat het in ieder geval dit jaar nog gebeurd.
We zullen het tijdig in ME berichten.
Peter en z’n Rockets zakken van 7 naar 9 met Angeline
Muziek
is meer dan alleen maar muziek
De songs van Redbone zijn geen onzinnige, hakketakkerige
nonsensliedjes, maar oprechte weerspiegelingen van de merkwaardige wereld
waarin zij opgroeiden. Soms is de inhoud gebaseerd op Cajun folklore,
persoonlijke ervaringen of 'shots'
uit een armoedig leven op de afgrond van de
samenleving. Maar de meeste Redbone songs zijn echter
geënt op de bloedige en tragische Indianenlegend, die in de 2e helft van de
vorige eeuw de wereld versteld deed staan.
Wounded Knee
Toen de cavalerie de
Verenigde Staten doorkruiste en alles wat op hun weg lag vernietigde, hadden de
indianen geen enkele wijze van transport. Geestelijk waren ze niet sterk genoeg
om de soldaten te kunnen bevechten en hun geloof was niet sterk genoeg om het
leed te dragen of te aanvaarden. Totdat de grote Peyote
Messiah de 'Ghost Dance' introduceerde .. . Het
verhaal gaat, dat wanneer de indianen de woorden van de Ghost
Dance kenden, zij ten hemele
konden reizen om alles wat op aarde was achtergebleven te vernietigen: de
blanken, de dieren en de natuur. Heel veel later zou de aarde opnieuw geboren
worden met wilde dieren, groen gras en nieuwe bomen. De indianen zouden
eveneens terugkeren, maar zij die de Ghost Dance niet kenden, zouden wederom worden gedood.
Dit geloof hield
menig indiaan op de been, maar was geenszins afdoende
om de beruchte kapitein Custers ervan te weerhouden
als laatste laffe daad het plaatsje Wounded Knee te bezetten, in te nemen en een van de bloedigste
oorlogen uit de geschiedenis af te sluiten.
Precies 100 jaar
later, schrijf Redbone een song over datzelfde Wounded Knee, dat wederom wordt
bezet. Captain Custers kan tevreden zijn. 'Zijn' Wounded Knee heeft behalve de
geschiedenisboeken óók de le plaats van de
Nederlandse hitparade bereikt.
LP met Leon Russell
De groep Redbone is eigenlijk bij toeval ontstaan. Pat en Lolly Vegas werkten al een aanzienlijk aantal jaren samen als studiomuzikanten.
Ze leefden voornamelijk van de opbrengsten van de composities die door andere
artiesten werden opgenomen. The Righteous Brothers namen wat werk van de broers op en ook de Everly Brothers deden wel zaken.
Het was ook in die tijd dat de broertjes Vegas als
duo een LP opnamen, die onder het toeziend oog van Leon Russell - in die tijd ook
nog studiomuzikant - tot stand kwam. De muziek van dit album kan vergeleken
worden met de muziek die Leon nu maakt. Tijdens een
van de optredens van de broers in Los Angeles, stapte
Pete dePoe (de inmiddels alweer door Butch Rillera vervangen drummer) per ongeluk de club in waar het
optreden plaats vond, en verklaarde naderhand met stomheid geslagen te zijn.
Als een hazewind vertrok hij naar zijn woonplaats Washington om zich 2 jaar
lang in de schuur achter zijn huis op te sluiten om zich te gaan bekwamen in de
drumkunst. Na die 2 jaar keerde hij terug naar L.A. om
schuchter aan de Vegas-jongens te vragen of hij bij
hun groep kon komen spelen. De groep werd uiteindelijk gecompletteerd
door Tony Bellamy, die in
die tijd bij Dobie Grey
speelde .. .
Uiting
van emoties
Redbone betekent halfbloed en de jongens zijn dan
ook geen van vieren echte volbloed indianen (ze zijn half-Mexicaans). Ondanks
dat hebben ze de geschiedenis van hun rode voorvaderen grondig bestudeerd. Hun
inhaken op de actuele gebeurtenissen een paar maanden geleden rond Wounded Knee heeft de groep geen
windeieren gelegd, integendeel. Toch beweert de groep geen leuke melodieuze
liedjes (+ teksten) te schrijven met het vooropgestelde plan er een hit van te
maken.
„Kijk", legt
Pat uit, „ hitmakers maken muziek voor de geest. Redbone
maakt muziek voor de geest én voor het lichaam. De geest is namelijk maar een
heel klein onderdeeltje van de mens en wanneer je ophoudt het lichaam te voeden
dan sterft het af. Het ritmische gedeelte in onze muziek is een uiting van
emoties. Door het publiek te laten meedelen in deze emoties, kunnen we
misschien de emoties die zij zelf weer doormaken, naar buiten halen. Onze
muziek is dus meer dan alleen maar muziek ..."
Bryan Ferry: Het podium moet een arena zijn
Daar stonden ze dan,
op het podium van de Rotterdamse Doelen met hun 'eigen' sound en lichtshow. Het
optreden begon met de bekende bizarre geluiden van een tape-recorder.
Het toneel was nog verlaten. Nadat de plaatsen door de bandleden waren
ingenomen barstte het geweld helemaal los. Eno, zoals
altijd, helemaal links op het toneel en Bryan Ferry
helemaal rechts en daartussen in de rest van de groep, Andy
Mackay (saxofoon), Phil Manzanera (solo-gitaar), Peut Thompson (drummer) en John Porter (basgitaar). Behalve Eno's
synthesizer VCS-3 en andere electronische
apparaten, speelt ook de saxofoon 'n belangrijke rol in Roxy's
muziek, hetgeen ook duidelijk blijkt uit hun nieuwe
single 'Do the strand'.
Geen kreativiteit
Bryan Ferry: „Ik heb in de vier jaar dat ik
studeerde in Newcastle in diverse groepjes gespeeld,
maar het waren formaties waar niets in zat. Het had niets met kreativiteit'te maken en dat terwijl ik studies maakte van
beeldhouwen schilderkunst. De groepen werden niets en ik begon zelf songs te
schrijven. Ik kon geen enkel instrument bespelen, alleen wat gebrekkig piano,
wat toch eigenlijk wel kunstzinnig was. De enige die mijn pianospel kon volgen
was Graham Simpson, de
bassist van onze eerste elpee, met wie ik een duo begon. Een maand later
ontmoette ik Andy Mc.Kay,
die 'n synthesizer had en ook hobo speelde. Later ging hij over op de saxofoon.
Andy's vriend Eno kwam
langs om een paar demobanden van ons te maken en Is sindsdien bij ons gebleven.
Tegen de tijd, dat we genoeg nummers voor de elpee hadden, hadden we nog steeds
geen naam. Daar ik de namen van bioscopen (Roxy, Ritz, Granada, Odeon, Regal) altijd erg
interessant vond, hebben we er daar maar een van gekozen."
Synthesizer
Toen Eno (werkelijke naam: Brian Peter
George St. John the Baptist
de la Salie Eno) met de formatie (eigenlijk als
technicus) in aanraking kwam, moest hij wat electronische
geluiden maken op de synthesizer die hij nog nooit aangeraakt had. Hij deed
maar wat en voelde de machine erg gauw aan, begon er plezier in te krijgen en
hem stukje bij, beetje te leren kennen. De geluiden van de saxofoon, piano,
gitaar en soms hobo gaan via de synthesizer van Eno
de zaal in. Niet alleen hun sound is uniek maar ook hun kleding en haardracht
die geheel met elkaar in tegenstelling zijn. Bryan:
„Ik heb altijd een hekel gehad aan groepen, die optreden en voor hetzelfde geld
zo in de zaal hadden kunnen zitten. Het podium moet een arena zijn waar iets
gebeurt wat niet in de zaal kan gebeuren." En dat klopt aardig.
The
Show Goes On
Slade is een van die groepen die veelvuldig in het
nieuws is. Of beter gezegd: Slade is sinds hun doorbraak,
nu alweer 2 jaar geleden, eigenlijk nog niet uit het nieuws geweest. De ene hit
is nog niet uitgebloeid of de volgende ligt alweer te wachten in de
platenwinkels. De single 'Skweeze Me, Pleeze Me' is voorlopig het
laatste variant op de onverwoestbare Slade-lormules
'Hoe Harder Hoe Beter' en 'Stamp Er Maar Op Los'.
ARE YOU HAPPY? YEAH ...
Wie een optreden van
Slade bijwoont raakt verzeild in een hels lawaai met
- het moet gezegd worden - oneindig veel sfeer. Net als je denkt dat je oren
het begeven en dat ie misschien wel te oud bent voor
een dergelijk gebeuren, word je bevangen door de merkwaardige gewaarwording dat
je lijf zich zomaar uit zichzelf in beweging zet op het ritme van de opzwepende
Slade-muziek.
De groep raast
onverminderd voort: Are You Happy? Yeah Are You Pleased? Yeah ... Se Clap Your Hands, Allright, Allright. Voetballiedjes, satirische
opmerkingen, de swingende menigte en het oorverdovende, nooit aflatende
geraaskal van de verbazingwekkend krachtige stem van Noddy
Holder staan
garant voor een grandioze avond Als het voorbij is
ben je doodmoe en stokdoof. Maar wat geeft het. je
hebt Slade gezien en bent weer een ervaring rijker...
FRANK LEA, DE
JUISTE STAND-IN
Onlangs vond er een
triest intermezzo plaats in dit even drukke als vrolijke leventje van Slade Drummer Don raakte betrokken bij een onfortuinlijk
auto-ongeluk (zie vorige M.E.) en bevindt zich nog
steeds in het ziekenhuis Hoewel het levensgevaar inmiddels
geweken is, is Don's toestand nog niet om over naar
huis te schrijven - en zal het minimaal nog wel 3 maanden duren voordat hij
weer achter zijn vertrouwde drumstellenverzameling zal zijn teruggekeerd.
-Hoe is het inmiddels met Slade
gegaan? .,The Show Must Go On
terwille van de fans en omdat Don het zo gewild zou
hebben", verklaarde manager Chas Chandler desgevraagd En zo moest er razendsnel
een plaatsvervanger voor de on fortuinlijke Don
worden opgetrommeld. Deze werd gevonden in Frank Lea,
de 18-jarige broer van Slade-bassist Jimmy Lea. Frank, oorspronkelijk loodgietershulpje van beroep, was juist in het huis van Chas een afvoer aan de afwasmachine aan het bevestigen toen
hij flarden van een gesprek tussen manager en groep opving.
Terstond meldde hij zich aan als stand-in en nog geen
halve dag later was hij aan het repeteren met de groep. De volgende zondag was
hij de held van een festival, waar zo'n 4000
aanwezigen hem uitzinnig toejuichten. Het drumstel was Frank niet
geheel vreemd, want in de schaarse vrije uurtjes had Don hem drumlessen
gegeven en bovendien was Frank bij diverse gelegenheden met Slade
op tournee geweest. Over de toekomst hebben de boys geen zorgen. „Iedereen
heeft in het leven wel onplezierige momenten te verwerken.
Wij nemen elke
hindernis op het moment dat we ervoor staan. Het enige dat tot nu toe echt in
het water is gevallen is onze Amerikaanse tournee. Die hebben we tot oktober
moeten uitstellen, maar wat geeft het, het is gewoon een mirakel dat die
tournee kan plaatsvinden. Met Don erbij natuurlijk ...
Stealers Wheel – Als platengroep ‘t
einde
..
De LP 'Stealers Wheel' was maanden achter elkaar - terecht - de
lieveling van de voltallige M.E.redaktie. Hun single
'Stuck In The Middie' was
nog maar nauwelijks van de top 40 verdwenen, toen de opvolger en tevens het
mooiste nummer van voornoemde elpee, 'Late Again',
vanuit het niets de hitladder opschoot...
De groep Stealers Wheel zagen we helemaal zitten!
KEIHARDE
ROCK
Op een zomerse avond
zou de groep in de Amsterdamse poptempel Paradiso samen
met Vinegar Joe,
concerteren. We hadden geplanned
om over het optreden, dat rond 10.00 uur zou beginnen, nog even met de groep te
kunnen praten. Dat bleek evenwel niet mogelijk, liet Luther Grosvenor, ex-Spooky Tooth, ons weten, omdat
de gitaren getuned moesten worden. Er zat dus niets
anders op dan te wachten tot na het konsert.
Het konsert was precies het tegenovergestelde van wat we ervan
verwacht hadden. In plaats van 't fraaie werk van de
LP kregen we keiharde, rommelige rock voorgeschoteld, die niet eens zo heel erg
best overkwam. De 2 hitsingles Stuck In The Middle en Late Again waren
eigenlijk de enige hoogtepunten, zij het dan nog erg zwak. Al met al kon ik me
geheel verenigen met de niet begrijpende kindergezichtjes die tegen het einde
van het optreden van Stealers Wheel tegen de
achterwand van het podium werden geprojecteerd.
FRUSTRATIES
Na het konsert praatten we wat met Joe Egan, organist, vokalist,
gitarist en componist van de groep. Joe is, evenals Gerry Rafferty, een Schot, dus
bijna niet te verstaan.
Stealers Wheel werd ongeveer 2'/2 jaar geleden
opgericht door Joe en Gerry
Rafferty. Aanvankelijk was het een komen en gaan van
musici tot dat eindelijk de huidige formatie bereikt werd. Enkele maanden geleden,
toen het album klaar was, verliet Gerry de groep
vanwege vele frustraties. De groep was niet geworden wat hij ervan gedacht had
en de eenvoudigste manier om dit te vergeten, was eruit te stappen. Meer dan
een half jaar bleef hij in Schotland om zich uitsluitend te concentreren op het
schrijven van songs. Het grote
succes van de single 'Stuck
In The Middle' bracht hem weer terug in de groep. Het
weggaan van Gerry zette Joe
Egan in het voetlicht, die voor dat hij bij Stealers Wheel kwam, slechts ervaring had in plaatselijke ballroom-orkestjes. Joe ontpopte
zich tijdens Gerry's afwezigheid als een bekwaam muzikus en komponist.
NIEUWE GELUIDSINSTALLATIE
Joe gaf toe dat dit eerste optreden van Stealers Wheel buiten Engeland niet zo'n
heel groot succes was geweest. „Ik kreeg al gauw de indruk
dat er iets mis was, want het publiek reageerde heel koeltjes. Heel
anders dan we in Engeland gewend zijn. Het lag waarschijnlijk voor een groot
deel aan de geluidsinstallatie, die niet helemaal meer
werkt zoals het hoort. We wachten op een nieuwe ... De vermeende Beatles- en EverlyBrothers
invloeden, die vooral merkbaar zijn wanneer Gerry en Joe samen zingen, zijn geen toeval. Joe's
(en ook Gerry's) favoriete artiesten zijn door de
jaren heen the Beatles en de Everly's geweest.
„Onbewust val je
daar bij het componeren van songs op terug", legt Joe
uit. Het schrijven van songs blijkt niet altijd mee te vallen. „De songs die Gerry en ik schrijven zijn meestal gebaseerd op dingen die
echt in onze levens gebeurd zijn. Er zijn mensen die beweren, dat je juist
dergelijke dingen heel snel moet kunnen opschrijven. Dat is waanzin. Je moet
afwachten tot het juiste moment daar is. Bij mij komt dat wel eens midden in de
nacht. Dan word ik plotseling wakker en dan heb ik het ineens. Dan ga ik er ook
onmiddellijk uit om het op te schrijven, want anders ben ik het de volgende dag
weer kwijt. Bij mij is het zo, dat wanneer ik bewust ga zitten om iets op te
schrijven, dan lukt het niet". Toekomstplannen voor Stealers
Wheel? „Eind juli hopen we te kunnen gaan werken aan onze 2e LP, die indien mogelijk in het najaar op de markt moet verschijnen.
In november wacht een tournee van 6 weken door de Verenigde Staten." Hopenlijk is er dan een en ander veranderd. Op de plaat is Stealers Wheel het einde, maar 'live' moet er nog
verschrikkelijk veel bijgeschaafd worden, willen zij in staat zijn hun
prachtige LP werk op de buhne waar te maken.
Suzi Quatro
swingt de pan uit Haar eerste hit 'Can The Can' stond nummer 1 in
Engeland en in de top twintig In Nederland en met haar tweede single '48
Crash' gaat het dezelfde kant op. Ze maakt een te gekke
show op het toneel, speelt basgitaar en drums en staat te swingen als een
trein tijdens haar optredens. Voor een meisje in de popwereld is ze dus echt
wel iets bijzonders, want de meeste popzangeressen, de zogenaamde ladies, doen nou niet zoveel aan harde rockmuziek en doen
het meestal ook op het toneel wat kalmer aan dan de jongens. Reden genoeg
voor M.E. om Suzie eens
in Londen te gaan opzoeken omdat we wel eens wat meer van dit opvallende
meisje wilden weten. We ontmoetten Suzie Quatro bij haar 'agency' en konden eerst onze ogen niet geloven! Ze bleek
een heel klein, erg verlegen en zeer vriendelijk meisje te zijn, wat je na al
die verhalen toch eigenlijk niet verwacht. We hebben heel gezellig wat
gebabbeld. Af en toe kwam een duister kijkend figuur de zaak in ogenschouw
nemen, waarbij Suzie nogal zenuwachtig werd. Bij
nadere informatie bleek dat Nicky Chinn, de ene helft van het duo Chinn/Chapman te zijn dat haar hitsingles schrijft, en tevens
ook alle hits van de Sweet op haar naam heeft
staan. Suzie verschijnt op het toneel in een wit of
zwart leren jumpsuit, die erg strak zitl Ze heeft
haar eigen begeleidingsgroep, de Suzie Quatro Band. Sind de Osmond Brothers hun beroemde act hebben, speelt ze op het toneel
geen drums meer, omdat ze bang is met hen vergeleken te worden. Oorspronkelijk
komt Suzie Quatro ook uit
Amerika, namelijk uil Detroit, wat het zwartleren
pak verklaart, want Detroit staat tenslotte bekend als de motorstad. Suzie
vertelde dat ze al als 7jarig meisje op het toneel stond te zingen met haar
vader. Ze werd pas echt zangeres toen ze 14 was. Aangezien ze nu 23 jaar oud
is, heeft ze er dus vrij lang over gedaan de top te bereiken. Overigens woont
Suzie nog maar 2 jaar in Engeland. Toen bleek dat
wij uit Nederland kwamen, vertelde ze dolgraag eens op te treden in ons land,
het liefst al gauw. Dit alles hangt echter af van haar manager, daar heeft ze
zelf niet over te beslissen. Eind september zou
haar eerste LP uitkomen, waarvan ze zelf 7 songs heeft geschreven. Zo te horen heeft
ze dus genoeg in haar mars om geen eendagsvlieg te zijn. Hopelijk komt ze
echt gauw naar Nederland, zodat we met eigen ogen en oren kunnen zien en
horen wat ze allemaal op de buhne presteert! |
|
Wings laat haar vleugels nog lang niet hangen
Het is nu alweer
drie jaar geleden dat Paul McCartney 'The Beatles' verliet
en zo voor de ontbinding zorgde van een der meest legendarische popgroepen die
de wereld ooit gekend heeft. Kort daarna, in de zomer van 1971, richtte hij 'Wings' op en dat maakte meteen een einde aan alle geruchten
dat de Beatles misschien toch weer bij elkaar zouden komen. Wings
bestond aanvankelijk uit Peut en Linda McCartney, Denny Laine en Denny Seiwell. Later voegde Henry McCulloch zich bij de groep. Ze stonden al direkt In het middelpunt van de belangstelling, want
iedereen vroeg zich natuurlijk af wat het fenomeen McCartney
nu weer ging doen. De oplossing werd al snel gegeven in de vorm van een single,
'Give Ireland Back To The Irish'. Deze plaat
veroorzaakte de nodige opschudding daar de BBC hem weigerde te draaien. Kort
daarop verscheen hun eerste elpee 'Ram', een uitstekende plaat, waarmee ze dan
ook snel succes oogstten. McCartney had zijn come-back gemaakt en dat met een uitstekende formatie.
HENRY McCULLOCH
Henry McCulloch is de
slaggitarist van Wings. Hij heeft lange tijd met
allerlei Ierse bandjes rondgezworven waarbij hij veel bekendheid verwierf.
Rondom Dublin is hij met de 'Skyrocket Showband'
bijna een legende geworden, Via 'Jean and the Gents'
kwam hij met 'Eire Apparent'
in Blackpool terecht, waar hij in de bekende UFO Club
door Chas Chandler werd
ontdekt. Deze formatie kwam ondanks veel talent niet uit de verf, omdat Chandler net manager was geworden van 'The Jimi Hendrix Experience'
en zij op het tweede plan kwamen te staan. Hij ging daarom terug naar Ierland
en sloot zich aan bij 'Sweeney's Men'. Met deze groep
maakte hij in 1968 twee hits. Toen ontmoette hij Joe Cocker op een feestje en die vroeg hem zich aan te sluiten
bij de 'Joe Cocker Greaseband'. Hierdoor werd hij ook in Engeland bekend en
leerde veel Engelse musici kennen, waaronder ook Paul McCartney.
Toen Joe Cocker op de
solotoer ging, viel de band, uit elkaar. Henry was
echter auw over de teleurstelling heen, want Paul McCartney had hem inmiddels
gevraagd of hij bij Wings wilde komen spelen. Dat
heeft hij gedaan en met veel plezier. „Wings heeft de
capaciteiten van een klasseband, maar we moeten het
als band volhouden en niet uit elkaar vallen, want dat gebeurt voor je het
weet. Ik zet me in ieder geval voor 1000/o in".
DENNY LAINE
Denny Laine is een naam
die iedereen wel eens gehoord zal hebben. Hij is sologitarist) bassist bij Wings. De meesten zullen hem
echter kennen als lid van de 'Moody Blues'. De
wereldhit 'Go Now' was zijn kompositie en maakte hem
in één klap beroemd. Het was aan
zijn rusteloosheid te wijten dat hij de Moody Blues verliet en in 1967 'Denny
Laine's Electric String Band' oprichtte. Een band, die
door het gebruik van elektrische violen en cello's zijn tijd ver vooruit was.
Ze maakten met 'Say You Don't Mind' een hit, maar toen
het op tournee's aankwam, bleek dat het allemaal niet
meer ging. Nadat hij daarna met Trevor Burton (ex-Move)
in 'The Uglies' had samengespeeld, sloot hij zich bij
Ginger Baker's 'Airforce' aan. Dat bleek ook van korte duur te zijn en zijn
laatste groep 'Balls' was evenmin een succes.
Bij Wings voelt hij zich erg thuis en hij gelooft, dat wanneer
ze veel live-optredens hebben gedaan, het spelen nog
beter zal gaan. Het is trouwens Denny geweest die
Paul aanspoorde de Beatle-stijl een beetje te
handhaven, omdat hij het nog steeds erg fijne muziek vindt.
PAUL McCARTNEY
Paul
McCartney was een Beatle. Er
zijn nog maar heel weinig mensen op deze wereld die dat niet weten en het is
dan ook overbodig op Paul's verleden als Beatle in te gaan. Het enige dat we kunnen zeggen, is dat het
duo Lennon/McCartney meer
hits heeft geschreven dan wie dan ook en dat dit aantal in de toekomst
waarschijnlijk nooit overtroffen zal worden. Na het verlaten van de Beatles
bleek al gauw dat Paul niet stil kon zitten en maakte in zijn eentje een elpee,
simpel 'McCartney' geheten. Alle instrumenten die we
hierop te horen kregen, werden door Paul zelf bespeeld, een super soloelpee als het ware. Toch was dit voor veel mensen een
teleurstelling. Waar was de muziek gebleven die ze van hem gewend waren? Men trok
dus onwillekeurig een vergelijking met de Beatles en dat was nou juist iets wat
Paul niet wilde. Hij won echter snel weer aan populariteit toen de elpee 'Ram'
verscheen en 'Wings' een feit was geworden. Op deze
elpee spelen n.l. zijn vrouw Linda, Denny Seiwe!i
en Denny Laine voor het
eerst mee.
Op het ogenblik is Wings alles voor Paul. Hij werd bekend als linkshandige
bassist van de Beatles, en hij blijkt zijn vioolbas nog steeds trouw te zijn
gebleven, maar speelt ook veel piano en akoestische gitaar. Na diverse tournee's, o.a. door Europa (met een bewoonbaar verklaarde
bus), is gebleken dat het 'live' beslist geen slechte groep is. Buiten deze
groep heeft hij ook andere aktiviteiten. Hij gaat
zijn medewerking verlenen aan een songbook van Buddy Holly en heeft onlangs de titelsong geschreven voor de
nieuwe James Bondfilm 'Live
And Let Die'. Ook voor de nieuwe elpee van Ringo Starr heeft hij een nummer gemaakt, het Beatle-achtige
'Six O'Clock'.
Kortom, Paul zit niet stil, wat nog eens extra wordt bewezen door 'Red Rose Speedway', de nieuwe elpee van Wings.
LINDA McCARTNEY
„Omdat Paul zo goed is, ben ik altijd bang dat
ik hem afrem. Ik vind het erg fijn om in Wings te
zitten, maar als ze het beter zouden doen zonder mij, dan zou ik er direkt mee stoppen. De roem interesseert mij helemaal niet,
ik vind het alleen maar fijn om bij Paul te zijn". Linda
McCartney, pianiste/ organiste
bij Wings, bovendien een van de meest bekritiseerde
groepsleden. Dat is ook niet zo verwonderlijk, omdat zij eigenlijk de enige van
de groep is, die nog maar pas het popwereldje is binnengestapt. De anderen
hebben hun sporen in de achter ons liggende jaren al lang verdiend. Voordat ze
met hem trouwde, was ze free-lance fotografe in de
V.S. Ze specialiseerde zich in reportages van popgroepen en toen ze eenmaal een
uitstekende serie van de Rolling Stones had gemaakt,
werd ze snel bekend en kwam op die
manier in kontakt met
veel topgroepen, waaronder
ook de Beatles. Het laat zich natuurlijk makkelijk raden dat ze zo Paul leerde kennen. Wanneer we
kijken wat haar aandeel in de muziek van Wings is,
blijkt dat haar zang, vooral samen met Denny Laine, voor de groep belangrijker is, dan haar eenvoudige,
bijna naieve pianospel. Bij de simpele songs, waarin Wings toch wel gespecialiseerd is, blijkt dat spel nou
juist weer onmisbaar te zijn. Ze gelooft niet dat ze Paul op een dusdanige
manier beinvloedt dat dit tot uitdrukking komt in hun
muziek. Ze schrijft wel samen met hem, maar dat komt erop neer dat wanneer Paul
niet verder kan, zij hem helpt. Aan de kritiek van de pers is ze nu zo
langzamerhand wel gewend, al heeft dat haar in het begin wel onzeker gemaakt.
„Ik vind dat ik nog lang niet zo goed ben als ik wel zou willen, maar ik doe
mijn best."
DENNY SEIWELL
Drummer Denny Seiwell is via een auditie,
die plaatsvond in een 'donkere kelder in NewYork. bij Wings terechtgekomen. Hij viel
meteen in de smaak, dus werd direkt
'Ram' opgenomen. Sindsdien is hij niet meer bij Wings
weggeweest en werd zodoende voor het eerst vast lid van een groep. Voor die
tijd was hij namelijk sessie musicus in New York en
verdiende daarmee een goede boterham. Hij speelde vooral in jazz clubs, met name in 'The Half Note' en
ontmoette daar veel musici en producers. „Sessie musici verdienen in de V.S.
drie keer zo veel als hun Engelse collega's, maar alles gaat er dan ook drie
keer zo snel. Het komt wel voor dàt een elpee in zes
uur wordt opgenomen. 'Ram' hebben we ook snel gedaan,
maar dat was langzaam vergeleken met de sessies in New York."
Hij heeft met heel wat bekende mensen samengespeeld, zoals Bill
Foreman en Chuck Rainey. Ook heeft hij James Brown geholpen met zijn 'Good Food' album. Buiten zijn werk als sessie musicus heeft hij
voornamelijk in jazz bands gespeeld en heeft daar veel ervaring bij opgedaan.
Hij houdt van snel werken en dat is iets waar Paul ook
van houdt, dus ...
Wizzard, Hard Rock, Jazz en Klassiek
Roy Wood was In de
zestiger jaren aanvankelijk ploegbaas bij de formatie the
Move. Toen hij daar zijn voor die tijd extravagante ideeën niet meer kwijt kon,
formeerde hij samen met Jeff Lynne
het Electric Light Orchestra. Een aantal maanden geleden droeg Roy het leiderschap van ELO definitief over aan Jeff Lynne en stapte hij zelf uit
om met de bassist van de Move, Rick
Price, de formatie Wizzard
op te richten.
Het succes van deze
formatie kwam al gauw. De groep scoorde 2 hele grote hits,
waarvan 'See My Baby ,live'
momenteel no. 1 staat in Engeland, en bracht onlangs een pracht van een album
op de markt. 'Wizzard Brew' is een uitstekend werkje waarop Wood's
muzikale inventiviteit knap gecombineerd wordt met genoeg rock 'n' rolt elementen om
een hond die 2 kilometer verderop met oorkleppen
ligt te slapen, te doen ontwaken. In het kort is de muziek van Wizzard een combinatie van hard rock, jazz en klassiek.
Moeilijk mixen
Omdat de band vrij
groot is - 8 man - komen de platen uitermate langzaam tot stand. Roy zelf begint solo op te nemen met als enige begeleiding
zijn akoestische gitaar. Daarna wordt op die band de percussie ingespeeld en zo
gaat dat dan verder. Het moeilijkste is vanzelfsprekend het moment waarop de
band gemixed moet worden. Soms horen de heren
technici bij het afdraaien gelijktijdig zoveel goeie
dingen door elkaar
dat het verschrikkelijk moeilijk is om te
bepalen wat er uit moet. 'See My
Baby Jive' was het moeilijkste nummer om te mixen, omdat er op singles nu
eenmaal ook een bepaald sfeertje moet zijn.
Move herleeft ...
Behalve met Wizzard, heeft Roy Wood het ook nog verschrikkelijk druk met een aantal andere
dingen. Zo is hij onlangs naar Amerika vertrokken om niemand minder dan Elvis Presley een aantal van zijn
songs aan te bieden. Roy had -ze oorspronkelijk niet
speciaal voor Elvis geschreven, maar het is nu vrijwel
zeker dat Eivis twee songs gaat gebruiken voor zijn volgende elpee.
Bovendien heeft Wood een uitnodiging gekregen om in Amerika Tony Joe White en Paul Butterfield te gaan prorlrlraren.
Alsof dat nog niet voldoende is, gaat Roy Wood naar alle waarschijnlijkheid op speciaal verzoek, nog
eens nummers schrijven voor 'n aantal LP's van the Move, die alleen in Amerika zullen worden uitgebracht.
Tenslotte komt er dan binnenkort ook nog een solo-LP
van Roy Wood uit - 'Boulders' genaamd - waarop volgens insiders een heleboel
van de oude Move zal herleven ... Kennelijk is Wood z'n allereerste groep nog
niet vergeten!
Bromfietsen
werden toen gratis weggegeven, mits je een mooie sticker ontwierp
Uit de Muziek Expres, daar verwachtte je zo’n reklame niet
Een greep uit de lokale advertenties in Augustus 1973 (prijzen in guldens)
|
|
|
Dit waren de live optredens en drive-in disco’s
En RNI had in de zomer van 1973 een prijsvraag
uitgeschreven
Gedurende deze zomer (juni t/m augustus)
houdt Radio Noordzee een daverende aktie onder het
motto VAKANTIEGROET '73
De bedoeling is, dat
iedere inzender van een leuke vakantie of vrije tijds
kiek (zwart/wit, kleur, foto of dia - alles is goed mits niet groter dan 13 x
18 cm) een hele gekke 4 kleuren kaart van R.N.I.
ontvangt. Deze kaart is voorzien van de echte met de hand geschreven
handtekening van een R.N.I. DJ. Deze kaart werd exclusief voor deze aktie ontworpen.
Maar er is meer.
Iedere inzender (en de
deelname is gratis!) dingt automatisch mee naar één van de 100 fantastische
prijzen in de aan de aktie gekoppelde fotowedstrijd.
De eerste prijs bestaat uit DUIZEND keiharde guldentjes!!.
Verder zijn er 99 prijzen aan prachtige Kodak-kado's
in de wacht te slepen. De inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige
jury met 2 leden, te kiezen uit de inzenders. Hieronder volgt een opgave van
alle te winnen prijzen en de gekke kaart is bij dit
artikel afgebeeld. Ook de volledige voorwaarden voor de wedstrijd hebben wij
voor u afgedrukt.
Voorwaarden Fotowedstrijd:„VAKANTIEGROET
73"
1) Deelname is
gratis. Inzenden aan: Radio Noordzee Internationaal - Postbus 117, Hilversum 2)
Personeel van Kodak BV en haar reklame bureau, alsmede personeel van Radio Noordzee Internationaal is van
deelname uitgesloten. 3) Alle inzendingen worden het eigendom van A.J.G, Strengholt's Uitgeversmij. B.V 4) Alle inzendingen dienen voor zien te
zijn van naam en adres van de inzender. 5) Inzendingen kunnen zijn in zwart/wit
of kleur foto of dia, maximaal formaat 13 x 18 cm. 6) Over de wedstrijd kan
geen korrespondentie worden gevoerd. 7). Inzender
vrijwaart A.J.G. Strengholt's
Uitgevers mij B.V. tegen aanspraken van derden aangaande het afgebeelde op de
inzendingen met betrekking tol het publikatierecht.
8) Inzender draagt ale publikatierechten
over aan A.J.G. Strengholt's
Uitgeversmij. B.V. 9) Inzendingen worden niet
geretourneerd. 10) De inzendingstermijn sluit op 31
augustus 1973 (datum van postmerk is bepalend). 11) De jury die de inzendingen
zal beoordelen zal worden aangevuld met 2 leden te kiezen uit de inzenders. 12)
De beste inzending naar het oordeel van de jury, zal worden beloond met een
geldprijs van f. -1.000,--. 13) De 2e t/m 100e
prijs bestaat uit Kodak-kado's. Het totaal van deze
prijzen bedraagt f 5.000,-- winkelwaarde. 14) Alle
inzenders ontvangen een speciale postkaart met een artist
impression" van de Mebo
II, voorzien van de echte handtekening van een Radio
Noordzee D.J. 15) Door in te zenden accepteert men deze voorwaarden.
Een kleine
greep uit het Lokale Nieuws uit De Bunschoter van Augustus 1973
Johannes de Graaf ere-burger
van grote Amerikaanse stad
Enkele maanden geleden schreven we in „De Bunschoter"
over de gebeurtenis
die de 71-jarige Johannes de Graaf na negenentwintig
jaar de landelijke pers deed „halen" zoals dat heet. Uitvoerig maakten de
kranten melding van het feit dat de nu 49-jarige John
Lantz, een Amerikaan uit Tulsa,
zocht naar de mensen die hem op 11 januari 1944 van een wisse dood in het
ijskoude IJsselmeer water redden. Dank zij de
bemoeienissen van de Kon. Nederlandse Luchtmacht, in het bijzonder van de
bergingsexpert de heer Zwanenburg van de staf CLO te Soesterberg,
werd haarscherp uitgezocht dat de enige overlevende van de neergeschoten B-17
(een zogenaamd vliegend fort) gered was door de opvarenden van een der twee Spakenburgse botters BU-57 en BU-34. Van de redders bleek
alleen Joh. de Graaf nog in leven en al gauw bleek dat
de geredde Amerikaan bijzonder graag in contact wilde komen met de man die hem
als 20-jarige sergeant-boordschutter uit het water
hielp trekken.
Zaterdag jongstleden werd dit weerzien
tussen redder en geredde een feit, toen John Lantz vergezeld van zijn echtgenote Hannes in zijn eigen
huis kwam opzoeken. Het was eerst wel even een emotionele ontmoeting, maar al
spoedig kreeg de blijheid van dit onverwachte weerzien de overhand en zo kon de
landelijke pers middags om twee uur tijdens een speciale persbijeenkomst op het
Bunschoter gemeentehuis plaatjes schieten van een nu
in perfect burgerkostuum gestoken Amerikaanse oorlogsvlieger en een in Spakenburgs boezeroen gestoken nog krasse ex-Zuiderzee
visser.
Ereburger
van Tulsa
Een geweldige verrassing was het voor Johannes
de Graaf om uit de handen van John Laste een oorkonde
te ontvangen waarin beschreven stond dat de redder van destijds was benoemd tot
ere-burger van de grote stad Tulsa
in Oklahoma (400.000 inw.).
Het certificaat bleek eigenhandig ondertekend door de gouverneur van de staat Oklahoma en de burgemeester van de stad Tulsa.
Een wel zeer uniek feit in de Bunschotense
annalen, want dit is beslist de eerste keer dat een Spakenburger het
ereburgerschap van een grote Amerikaanse stad verkreeg. John
Lantz op zijn beurt kreeg een fraai model van de
botter waarmee hij destijds gered word en uit zijn uitlatingen bleek dat hij
hiermee bijzonder verrast en blij was. Ook kreeg de Amerikaan prenten
aangeboden van het IJsselmeer.
Unieke
belevenis
Na de persmeeting up het gemeentehuis
liep John Laste samen niet Johannes
do Graaf nog eens door het drukke Spakenburg waar uit de reacties van vele collegae-vissers op het Spuiplein bleek, dat men heel goed
wist niet welke meneer Hannes nu aan de wandel was. In
hot huls van de familie De Graaf werd de kennismaking ook 's avonds nog wat
voortgezet.
Een unieke belevenis voor een Spakenburgse
visser die nooit gedacht zal hebben dat de gebeurtenis van 1944, na bijna
dertig jaar, een zo uitje en eigenlijk ook ontroerende zaterdag zou uitlopen.
J. C. Koelewijn
|
Geslaagd
Vodé blaasmuziekfestijn Indrukwekkende roffels, virtuoze trompetsoli,
sonore bastonen, kleurige, stijlvolle parades en vlekkeloze, balletachtige
bewegingen van in fraaie costuumpjes gestoken majorettes,
stuntruns op muziek van het geweldige trompetterscorps
Ahoy en dat alles begunstigd door het mooiste weer
dat men zich op een augustus-avond wensen kan, het
maakte de door de winkeliersvereniging Vodé
georganiseerde muziekavond op het IJsselmeervogelsterrein
tot een eclatant succes. Ongeveer 800 belangstellenden, jong en oud door elkaar, gaven
acte de presence en gezien de boeiende show die de
vier deelnemende corpsen, waaronder ons eigen „Excelsior" beslist geen
slecht figuur sloeg, het publiek boden, had dit aantal wel minstens het
dubbele mogen bedragen. |
Terug naar de LosGoud Startpagina